Manifestul LMU

And the Wallachians are fond of building, too; with some whom I know it is a monomania; not an unnatural one, to be sure, when the half of the town (i.e. Bucharest) had been burnt to the ground. They were never satisfied, and their constant occupation consisted in pulling down to reconstruct -, in adding on one side, and altering on the other.

J.H. Skene, The Frontier Lands of the Christian and the Turk: Comprising Travels in the Regions of the Lower Danube in 1850 and 1851 (Londra, 1853), p. 336.

De la privirea distrat-orientalistă a călătorilor de acum o sută cincinzeci de ani și până la rapoartele de patrimoniu din ultimii ani, Bucureștiul pare câteodată să nu ofere altceva decât spectacolul unei continue și distructive prefaceri, lipsită de posibilitatea acumulării unui trecut urban vizibil, palpabil, parte integrantă a cotidianului. Ceea ce va fi scăpat calamităților naturale și valurilor succesive de modernizări / igienizări / sistematizări politico-administrative e oricum erodat puțin câte puțin de mica improvizație privată, nu mai puțin distructivă pe termen lung. Tablou nuanțabil, desigur – dar cert e că ultimele trei decenii nu prea insuflă optimism. Pentru foarte mulți, discontinuitățile experienței bucureștene se traduc în ignoranță fatalistă și vid identitar. Aceeași experiență alimentează, pe de altă parte, un filon de literaturi nostalgice care a rezistat cu succes, în datele sale primare, tuturor revoluțiilor estetice și tehnice care despart Bucureștii ce se duc ai lui Henri Stahl (1910) de cultura internetului 2.0. Ține de ironia istoriei locale că multe din nostalgiile de azi se agață tocmai de peisajul urban în care generația lui Stahl nu vedea decât o pastișă inexpresivă și invazivă…

Că nostalgia constituie, în anii 2010, forma dominantă de structurare a memoriei bucureștene în spațiul public e un fapt – nici bun, nici rău în sine. Nostalgia ca fenomen colectiv devine însă problematică, ba chiar contraproductivă, atunci când ajunge să privilegieze în mod sistematic metafora și mitologiile vagi în raport cu datele concrete ale orașului, portretele-robot în dauna diversității locuitorilor săi prezenți și trecuți, escapismul și pasivismul în dauna inițiativei civice. Privit din acest unghi, demersul de față reprezintă o tentativă de a regândi, din mers, modul în care ne apropiem de trecutul bucureștean, fie el material sau imaterial, și îl investim cu sens.

1. Cine suntem?

1.1. Laboratorul de memorie urbană este un grup de inițiativă care își propune să participe activ la recuperarea trecutului și memoriei bucureștene de la firul ierbii. Micro-istoria locală, datele concrete ale vieții urbane, transmiterea, reactivarea și racordarea memoriei orașului la experiența prezentului stau în centrul demersului LMU.

1.2. Inițiativa LMU se dorește a fi realistă, deschisă către toate palierele sociale ale vieții bucureștene trecute și prezente, riguros documentată și implicată civic. Ne interesează la fel de mult mahalaua premodernă și „micul Paris”, elitele și marginalii, problemele de patrimoniu și precaritatea cu care acestea se asociază nu de puține ori azi.

2. Ce facem?

2.1 Investigăm trecutul și scurtcircuităm prezentul. Cercetările LMU pot porni de la un imobil, o stradă, un document textual sau vizual, o practică culturală sau alte grupaje tematice mai greu de circumscris în câteva cuvinte; le e comună încercarea de a depăși abordările unilaterale și de a crea un dialog cu sens, fie el și tensionat, cu datele Bucureștiului contemporan.

2.2. Articulăm un corpus de fotografie documentară recentă în vederea unei contribuții cât mai substanțiale la des începuta și niciodată încheiata repertoriere fotografică a Bucureștiului istoric. În paralel, explorăm, inventariem și publicăm fotografie veche bucureșteană din arhive publice și colecții private.

2.3. Căutăm acele istorii personale și amintiri fragile ale cotidianului care sunt de negăsit în arhivele oficiale și marile narațiuni ale orașului. În timp, LMU își propune să-și extindă eforturile în zona istoriei orale și a altor forme alternative de memorialistică.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s